o rally | pro jezdce | pro diváky | pro média :::::::: kontakty | ředitelství | historie  
  mapy RZ
mapy RZ
program
eWRC průvodce
fotografie
video
ke stažení
 
sponzoři
 
od diváků
 
výsledky
 
foto 2007
foto 2006
foto 2005
foto 2004
foto 2003
foto 2002
 

eWRC.cz průvodce 30. ročníkem Fuchs Oil Rally Příbram

Průvodce


Subaru Forester 2,0 X na trati rychlostní zkoušky Vystrkov

Na tratě nadcházející Fuchs Oil Rally Příbram jsme se vydali s testovaným SUBARU Forester 2,0 X Active s originál přestavbou na LPG, který byl zapůjčen od společnosti SUBARU ČR. Japonskému SUV se na středočeských uskákaných asfaltech moc líbilo a i posádka si pochvalovala jisté a přitom komfortní jízdní vlastnosti. Současně nás nadchly nízké náklady na provoz takového vozu, což měla na svědomí hlavně originální zástavba LPG. Více se o našich zážitcích se SUBARU Forester dočtete v samostatném testu, který připravujeme.


 

Prostorný a dobře přístupný servisní areál je tradičně umístěn na letišti v Dlouhé Lhotě, které je hned vedle rychlostní silnice Praha-Strakonice. Pokud pojedete od Příbramě, tak po novém obchvatu až na křižovatku se strakonickou, kde odbočíte hned za mostem vlevo a rovně kolem strakonické až do Lhoty a hned doleva přes most a letiště se servisem uvidíte před sebou jako na dlani.

Parkování a vstup bude během soutěže tradičně možné vyřešit zakoupením parkovací samolepky na auto v ceně 150,- Kč. Je pak jedno kolik v daném voze sedí osob. Toto označení vás dále opravňuje bezplatně parkovat na všech RZ i v blízkosti servisního areálu.

RZ1/3 Velcí – Ohrazenice


RZ 1/3 Velcí – Ohrazenice

První rychlostní zkouškou je jeden z tradičních úseků příbramské rally, který se jede v mírně pozměněných podobách již po několikáté. Start rychlostní zkoušky je za obcí Jince směrem na Velcí, kde prakticky okamžitě zajíždí do vojenského prostoru, kam je bohužel divákům vstup oficiálně zakázán. Několik stovek metrů po startu projedou soutěžní posádky přírodní retardér a následně u stanoviště Vojenské Policie odbočí vpravo na velmi technický úsek kolem domků s vyřezávanými dřevěnými sochami a přes most. Po úzké a technické trati, která je pro jezdce velmi zajímavá se rychlostní zkouška dostane velmi rychlým a pěkným úsekem z lesa nad Jincemi v oblasti kde se říká Na luhu. Rychlá a přehledná pasáž je bohužel dostupná pouze pěšky z Jinců, protože příjezd od jineckého kostela bývá zpravidla bráněn policisty. Následují většinou rychlé zatáčky v loukách nad Jincemi, kde v minulosti havaroval například Ludvík Otto. Kolem domků a zahrádek se po úzkém asfaltu RZ přiblíží do diváckého místa nad Jincemi, kde auta odbočují vlevo přes hranu, která je pěkně nakopává.


divácké místo nad Jincemi

Divácké místo je však čím dál tím víc zarostlé. Zajímavá bývá i levá vracečka na ruční brzdy o několik stovek metrů nahoru po RZ. Pak už následuje jen poměrně rovinatý úsek a dojezd do cíle v Ohrazenicích.


Levá vracečka nad Jincemi

RZ2/4 Komárov – Zaječov


RZ2/4 Komárov – Zaječov

Po absolvování Jinecké vložky se soutěžící dostanou na další úsek, tentokrát z Komárova do Zaječova. Hned po startu je těžká levá serpentina. Po rychlém úseku s pěknými zatáčkami na hlavní silnici následuje před Jivinou odbočení s hupem z hlavní silnice na vedlejší cestu. Po úzkém rychlém asfaltu se po asi dvou stovkách metrů rychlostní zkouška dostane až do Jiviny, kde rychle odbočí vpravo mezi domy a následně se zlomí v levé kose. Přístup od hlavní silnice Olešná-Komárov

Po pár metrech čeká na jezdce ještě rychlé esíčko ve sjezdu v Jivině a pak už jen rychlý úsek s nepříjemným horizontem a rychlé napojení na silnici směrem na Zaječov. Obec Zaječov je rally velmi nakloněná a místním zřejmě motání se soutěžních aut mezi domy příliš nevadí. Hned na začátku Zaječova silnice rychle odbočí vpravo na panely do kopce, a dostane se tak mezi rodinné domky a následně na hodně rozbitý asfalt po opravě kanalizace, který spíše připomíná šotolinu. Pokud nebude tento úsek do začátku soutěže vyasfaltován, bude se zde zřejmě hodně prášit. Úsek končí pěkným přírodním retardérem na šotolině s levou kosou kam je však pouze obtížný přístup. Trať pak dále pokračuje rychlým úsek až ke hřbitovu nad Zaječovem, kam se dá pohodlně přijet od Hlavní silnice Komárov-Strašice. Zde je široké a velmi rychlé levé odbočení, kde lze vidět pěkné průjezdy.


Odbočení nad Zaječovem u hřbitova

Trať v Zaječově se letos jede jinak než v loňském roce, ale kombinuje několik variant kudy se již v minulosti jezdívalo. Od hřbitova se jede dolů z kopce zpět k Zaječovou, ale před náměstím se odbočí vlevo mezi domy. Zde bude asi velmi obtížné dobrzdění. Přes pravoúhlou levou zatáčku se trať dostane opět na hlavní silnici směrem na Komárov.


Odbočení v Zaječově na náměstí

Po několika stovkách metrů prudce odbočí doprava nahoru do kopce mezi rodinné domky.


Odbočení v horní části Zaječova před skokem

Zde bude pěkné pravé odbočení. Z okrajové části Zaječova s názvem Kozojedy se trať rychlostní zkoušky dostane přejetím hlavní silnice. Asfalt hlavní silnice vytváří docela velký skok a bude se tady určitě skákat. Když jsme úsekem projížděli s naším testovaným Subaru, tak se auto výrazně „nadechlo“ i při nízké rychlosti, která je předepsaná v obci.


Skok u Zaječova

Rychlý úsek úzké cesty za skokem zpět do Zaječova je zakončen velmi strmým klesáním s levou „katovací“ zatáčkou, která přechází do pravé kosy.


Pravé kosa v Zaječově zpět k náměstí (X)

Toto bude velmi pěkné místo (X), kam se ale bude dát dostat pouze pěšky z centra Zaječova, nebo od skoku přes hlavní silnici, případně se zde nechat zavřít mezi průjezdy RZ. Toto místo je ale velmi blízko dalším zde uvedeným diváckým úsekům, a tak je i tato varianta možná. Ze zmíněné pravé kosy se RZ vrátí opět znovu na náměstí Zaječova, zde ale odbočí vlevo mezi domy na úzkou uskákanou silničku s mnoha zatáčkami. Zajímavou pasáží je určitě hodně nakopávací-skákací mostek těsně před pravým odbočením přes hranu při napojení na hlavní silnici (nedaleko místa X). RZ pak jen již stoupá rychlým úsekem do cíle v horní části Zaječova. Jak je z popisu zřejmé, tak se určitě vyplatí přijet na dva průjezdy RZ do Zaječova. Divácky atraktivních míst je zde opravdu velké množství.

RZ 5/6/10 Sádek – Bohutín


RZ 5/6/10 Sádek – Bohutín

Rychlostní zkouška ze Sádku u Příbramě do Bohutína zakončuje první etapu soutěže a současně je první rychlostní zkouškou druhé etapy v sobotu ráno. Klasická Příbramská RZ s několika divácky vděčnými místy, ale i s mnoha retardéry ve své druhé polovině. Pro milovníky rychlých úseků by mohlo být zajímavé vyjít od startu (nebo i protisměrně z Lhoty) na kopec u osady Hůrka nad obcí Lhota, odkud mají před ostrou levou na brzdy krásný výhled na několik rychlých zatáček po startu. Zde si jezdci nemohou dovolit chybu, jelikož ta by pravděpodobně skončila kontaktem se stromy lemujícími cestu. Po zmíněné ostré levé zatáčce posádky překonají vrchol kopce a následuje sjezd středně težkou levou, na kterou navazuje težká pravá serpentina nad Lhotou u Příbramě. Na jejím vnitřním okraji také bude jistě velké množství nečistot, protože se krajnice letos opravovala nasypáním šotoliny. Může to být zajímavé místo pro srdcaře. Následuje ovšem jedno z neznámějších a nejatraktivnějších míst příbramské soutěže, a to je náves ve Lhotě u Příbramě.


Kosa před rybníkem ve Lhotě

Příjezd je sem z hlavní silnice na Jince přes obec Trhové Dušníky. Doporučujeme si sem nechat na přejezd trošku větší rezervu, protože v Trhových Dušníkách je železniční přejezd, jehož závory bývají občas spuštěné před průjezdem vlaku, a může zde být větší koncentrace diváků, takže se musí obvykle ještě jít k RZ pár set metrů po svých podél ostatních diváckých přibližovadel. Nalézá se zde extrémně ostrý levý vracák z hlavní silnice na úzkou cestu, který se bez použití ruční brzdy dá projet jen těžko. Během seznamování s tratí jsme si s Forestrem mohli dovolit zkrátit si zatáčku přejetím její vnitřní hrany, ale během soutěže zde bývá pneumatika, kterou je třeba objet. Proto zde každý rok můžeme vidět několikero couvání, průjezdů trávou, a podobných „vracákových“ příhod.


Kolem rybníka ve Lhotě

Hned za vracákem je pravoúhlá pravá pod vrbami, a následný objezd zdejšího rybníka na pravou ruku – příležitost pro fotografy u ulovení romantických fotek, či k ulomení kola o obrubník lemující cestu. Za rybníkem se vozy vracejí ostrou levou kosou zpět na hlavní, tak 50% pole zde točí za použití ruční brzdy.


Lhota u Příbramě – odjezd

Na (prvním) výjezdu ze Lhoty je velmi rychlé esíčko a následuje rovinka a táhlá pravá na plno, ze které jezdci prudce brzdí do dalšího známého diváckého místa.


Odbočení u hald

 

Tím je široké pravé odbočení pod haldami vytěženými ze zdejších rudných dolů. Kromě možnosti rozevlátých průjezdů je k návštěvě tohoto místa lákavá zejména možnost vyšplhat se na haldy jakožto na tribuny a dívat se vozy z krásného nadhledu, kde vám nebude vadit ani větší množství diváků před vámi. Příjezd k tomuto místu ovšem už není ze Lhoty, ale ze silnice z příbramského „centrálního“ kruhového objezdu (pokud jedeme od obchvatu směrem od Strakonické dálnice nebo Jinců, tak je to první odbočka směrem na Obecnici). Pak do leva přes železniční přejezd.

Z odbočení u hald následuje rovinka zpět do jiné části Lhoty, v níž je nezajímavé a nepřístupné levé odbočení, kterým začíná jeden z mála úzkých úseků této RZ. Tímto mírným nepřehledným stoupání s rychlými zatáčkami mezi nízkým lesem a křovím se vozy dostanou na začátek Podlesí, kde je pravoúhlé odbočení přes hranu, ale nikoliv přes ruční brzdu. Na rovince za rychlým průjezdem první částí Podlesí je první retardér, ze kterého posádky zase zrychlí do hlavní části Podlesí. Zde je po křivolakém úzkém příjezdu pravoúhlé široké odbočení na kostkách, kde posádky každoročně předvádějí široké smyky. Atraktivitu tohoto místa ovšem snižuje to, že není pořádně vidět ani příjezd ani odjezd, takže divák se moc dlouho autem nepokochá.


Kostky v Podlesí

Sem se dá pohodlně dostat z Příbrami, na kruhovém objezdu na Březové hory a po pár stech metrech odbočit vpravo na širokou odbočku mezi průmyslové objekty na Podlesí. Z kostek v Podlesí odjíždějí vozy mírně do kopce lesem na Orlov. V lese je potká několikero hodně rychlých zatáček zpomalených jedním retardérem, ale divácky asi nic zajímavého. Zajímavá by mohla být až ostrá levá na brzdy následná pravá před Orlovem. V Orlově se nachází ostrý levý vracák na ruční, kterým se posádky začínají vracet zpět k Příbrami. Samotný průjezd Orlovem vede po na jedno auto uzoučké komunikaci.

To už ale se dostáváme na další tradiční divácký usek této RZ, tzv. Drmlovo pole, mezi Orlovem a Březovými horami. Z jednoho místa je zde vidět pravá a navazující levá pravoúhlá zatáčka na výjezdu z Orlova, následná dlouhá rovinka a po ní brzdy a pravý skoro-vracák na hlavní silnici, který se nedá příliš řezat, protože na jeho vnitřní straně je díra a betonová hrana. V loňském roce zde svoje Subaru Impreza spektakulárně zničil Emil Triner.


Trinerova kosa před Orlovem

Do pravé na výjezdu z Orlova je extrémně uskákaný přílet, a za výjezdem z následující levé zase před několika lety težce havaroval Dan Běhálek, tehdy ještě s Civicem. Dostat se sem dá buď pěšky od kostek v Podlesí (cca 1 km), nebo pohodlněji autem. Za příbramským kruháčem pořád rovně nahoru až na náměstíčko, tam vpravo dolů a úzkou silničkou přes údolí a mostík přijet z druhé části Podlesí, než jsou kostky, přímo k vracáku.

Z Drmlova pole vede rovinka zpestřená retardérem, a další retardér, hodně vytažený, se nachází na křižovatce se silnicí od Příbrami před Lazcem.


Retardér před Lazcem

Lazcem závodníci projedou ve sledu mnoha velmi rychlých zatáček a pak rovným stoupáním přes neskákaci horizont přiletí do Kozičína. Začátek obce Kozičín může být zajímavý, auta zde na začátku návsi (čistě) odbočí po velmi rychlém příjezdu a následně vjedou do esíčka na úzoučké místní komunikaci. Je zde dost místa k stání, ale žádný pohodlný přístup. Po prokličkování obce po místních asfaltečkách se trať rychlým odbočením vrací na hlavní silnici a rovným rychlým úsekem se dvěma zatáčkami pokračuje k cíli k Bohutínu. Nezajímavé nemusí být ani esíčko pravá-levá na louce těsně před cílem RZ. Sem je pohodlný přístup od hlavní silnice Příbram Rožmitál.

RZ 7/11/14 Tochovice – Nestrašovice


RZ 7/11/14 Tochovice – Nestrašovice

Rychlostní zkouška startuje na kraji obce Tochovice, aby se po úzké rozbité cestě dostala pod železniční podjezd. Následuje velmi rychlý nájezd s horizontem na dlouhou rovinku, která je okořeněná retardérem, který často dává posádkám zabrat. Tento retardér ale letos zřejmě zůstane divákům sledující následné levé odbočení skryt, protože je obklopeen kukuřičným polem.


Levé odbočení před Starou Vodou

Z jinak vcelku nezajímavého levého odbočení se dá pěšky také dostat do obzvláště pěkného místa ve Staré Vodě, kde je po padáku dolů „Petákův most“,kde Pepé před lety kvůli technické závadě rozložil krásný Peugeot 306 Maxi KIT. Když jsme zde zastavili na focení se Subaru, tak se hned seběhla místní omladina, která nás ochotně informovala o tom, že pod mostem kdysi skončil jeden krásný závoďák, a že letos tam skončí někdo zase. Doufejme, že nebudou mít pravdu.


Petákův most ve Staré Vodě

Těsně po přejezdu dřevěného mostku následuje pěkná pravá „Pištova zatáčka“, kde je obvykle vytaháno dost bordelu, a tak hodně klouže. Hned se ale musí brzdit a zatáčet doleva nahoru na velmi úzkou cestičku kolem plotu s hodně nakopávacím hrbolem. To už jsme ale nahoře nad Starou Vodou, odkud je vidět i dolů na most a současně máme jako na dlani pěkné esíčko, pravá levá a hop přes hranu do aleje stromů.


Stará Voda – přístup pěšky

Touto alejí se po necelém kilometru dostaneme až k divácky vděčnému odbočení u pily v Podtochovicích, kam je jednak přílet po šotolině, kde se auta pěkně rozhazují, pak pravé odbočení na hlavní, které kope a kde se jezdí smykem. Každoročně zde bývá mnoho krizovek. I odtud se dá proti směru RZ dojít do Staré Vody. Přístup sem je pěšky z nedalekých Tochovic od startu RZ.


Odbočení u pily Klozar – přístup pěšky od startu v Tochovicích

Velmi rychlou až doslova leteckou pasáží se dostaneme až do obce Hořejany, kde vozidla odbočí vpravo a následně se protáhnou do úzkého mezi domky a kolem rybníka nahoru ven z vesnice. Technický úsek dovede soutěžní posádky až do pěkné vesničky Tušovičky, kterou se ale jen mihnou a míří k pravoúhlému přehlednému pravému odbočení na hlavní silnici. Zde může být zajímavé, kdo kdy jde na brzdy.


Odbočení za Tušovičkami

Opět po velmi rychlém úseku se odbočí v obci Starosedlský Hrádek a kolem hospodářských budov, po uskákaném asfaltu se rychlostka dostane na úzký, rozbitý a uskákaný úsek směrem na Nestrašovice. Velice unikátní místo se nachází před cílem RZ v Nestrašovicích.


před cílem v Nestrašovicích

Jde o místo, kde je vidět velký úsek trati. Auta se vyloupnou na kraji lesa v pravé houpající zatáčce, pak pokračují po rovině po kraji lesa a přijedou do série tří zatáček na velkém množství vytahaného bordelu. Vše zakončí rychlá levá přes horizont. Toto místo toho v minulých letech již mnoho zažilo. Je sem pohodlný přístup od cíle RZ, ale chce to přijít s časovým předstihem, aby člověk nemusel obcházet konec RZ po přilehlých záhumenkách a polnostech.

RZ 8/12/15 Vystrkov – Bohostice


RZ 8/12/15 Vystrkov – Bohostice

Královská zkouška celé soutěže, letos v mírně upravené podobě. Je možno udělat si pěší výlet k přehradě Orlík na první polovinu této RZ, ale to je asi vhodné spíše pro turisty, milovníky přírody a výhledů a fajnšmekry, kteří nepotřebují vidět auto zrovna ve smyku, ale jedoucí po úzké silnici. Start rychlostní zkoušky je letos nově přímo v areálu hotelového a rekreačního komplexu předlistopadové smetáky.


Start RZ Vystrkov před hotelem

Diváci se sem pohodlně dostanou a je zde i dostatek místa pro parkování. Z jednoho místa tak lze sledovat start do rychlostní zkoušky a ihned následující levou ostrou zatáčku, brzdy a odbočení vpravo do lesa. Měla by zde být možnost občerstvení, komentovaná zóna s rampou, kde se budou posádky před startem představovat a dle sdělení i další program, zejména pro vaše ratolesti. Určitě se tak start Vystrkovské rychlostní zkoušky stane divácky hodně atraktivním místem. Trať RZ se pak motá po více či méně nepřístupných úzkých asfaltových silničkách. Z jezdeckého hlediska se jedná o opravdový zážitek a o jednu z nejtěžších rychlostních zkoušek u nás. Nebál bych se jí přirovnat k rychlostním zkouškám na Korsice. Povrch rychlostní zkoušky je navíc místy porostlý mechem a často zanesený zbytky po těžbě dřeva. Při najíždění jsme byli díky panujícímu vlhku rádi za jistotu permanentního pohonu 4x4, který je typický pro všechna Subaru.

Pak soutěžící překonají vrchol kopce a začíná dlouhý a stejně úzký sjezd dolu. Hned na začátek je po velkém hodně prudce se svažujícím náletu adrenalinová levá, kde jezdci brzdí přímo proti vodní ploše Orlické přehrady, a při nedobrzdění by se rázem ocitli o pěkných pár desítek metrů níže. Sjezd pokračuje esíčkem v lese a rovným sjezdem, ve kterém lze auta zachytit na fotografiích se zatopeným údolím Orlíku na pozadí. Následuje horizont a táhlá levá, sjezd je ukončen pravou zatáčkou, na jejímž vnějšku se občas někdo podívá do bláta a křoví. Pak cesta opět stoupá a mírně klesá nad chatovou osadu na břehu Orlíku. Nad tou je nejdříve táhlá pravá a poté dlouhá levá, ve které předloni po havárii skončily naděje Karla Trojana na titul vicemistra republiky.


Reatrdér v lesní části RZ Vystrkov

Po krátké rovince se před námi objeví jediné odbočení v této části RZ, na ruční brzdu, a za účasti diváků. Lze se sem dostat pěšky (na kole, koni apod :-) od Podholušic, ale je to asi 2 km dlouhá vycházka. Zase kdo sem přijde a je otužilý, může se vykoupat v Orlíku. Z odbočení dobře viditelným esíčkem na bordelu mizí auta vstříc rychlým blátovým úzkým uskákaným „Pinduloidním“ úsekům nad přehradou u chatové osady Lavičky. V této několikakilometrové pasáži je například polo-šotolinový přírodní retardér, nebo pravá zatáčka, před kterou jsou na náletu na brzdách dva velké „kopance“. Cíl rychlostní zkoušky je letos umístěn na výjezdu z lesa nad Bohosticemi a nenabízí příliš zajímavých diváckých míst.

RZ 9/13/16 Brodce – Milín


RZ 9/13/16 Brodce – Milín

Staronová rychlostní zkouška začíná na širokém rychlém asfaltu, který začíná stoupat serpentinou směrem na Smolotely. Za serpentinou ale odbočuje RZ vpravo do lesa na velmi úzkou lesní cestu s hrubým uskákaným asfaltem. Po zhruba 600 metrech následuje pěkné široké odbočení na šotolině v lese. Dostat se sem dá ale pouze pěšky. I další část této lesní pasáže až před návrat na hlavní silnici je opravdu velmi pěkná a technicky náročná. Z úzké lesní pasáže se trať napojí na hlavní silnici před prudkým klesáním do obce Draha před Smolotely. Do Smolotel soutěžní posádky pojedou po velmi rychlém náletu a dále do pravé zatáčky, která je zavede až na náves, kde bude vytažený retardér s kosou a následnou levou zatáčkou.


Náves Smolotely

Rychlý a přehledný úsek ze Smolotel do Pečiček čítá mnoho nejrůznějších zatáček. Je však dosti zrádný a v minulosti se tady i dost bouralo. I naše sérové Subaru Forester se zde ale pěkně rozjelo, a tak se dá očekávat, že se zde pojede opravdu velmi rychle. Před Pečičkami se soutěžní auta ještě přehoupnou přes horizont s následnou pravou zatáčkou-velmi srdcové místo. Po průjezdu Pečičkami bude na odbočce z vedlejší silnice připraven retarder, a dál se po rychlým úsekem dostaneme až k obci Luh. Na výjezdu z Luhu je velmi pěkný šotolinový retardér, a pak již jen rychlý, ale jezdecky oblíbený úsek ve stoupání do cíle před Milín s mnoha rychlými zatáčkami přes horizonty. Divácky ale dost nepřístupný a nebezpečný.

Věříme, že vám eWRC průvodce po rally Příbram dovede zpříjemnit poslední soutěž velkého mistráku roku, a že vám rady Aleše Holakovského a Petra Eliáše přijdou k vhod. Budeme rádi, když případné chyby v popisu, či doporučení nějakých jiných místeček či „přibližovačkám“ k nim doplníte v diskusi pod článkem.

 

Publikováno se souhlasem eWRC.cz

 
Mezi jezdci nakonec vládla sppokojenost

Druhá třetina byla rychlejší

Druhou třetinu jedou jezdci rychleji

Vyjádření jezdců po první třetině II. etapy

Tarabus jiĹľ nepokraÄŤuje

Peták stahuje náskok Tarabuse

II. etapa bude velká loterie

Nebude-li pršet, nezmokneme

Fotografie

Jezdci hodnotí své výkony po první etapě
 

Vítězem XXX. ročníku Fuchs Oil Rally Příbram se stali Václav Pech a Petr Uhel. Druhé místo patří Josefu Petákovi a Aleně Benešové, třetí skončili Roman Odložilík a Petr Odložilík.

 

login

webmaster

návštěvnost: 501934 / online: 0 / dnes: 0

© 2008 Rally Sport Klub Příbram